Avvikelser i kundtjänsten för värnpliktiga 2–9 juni 2025
Underhållsarbete utförs i Försvarsmaktens kundtjänst för värnpliktiga MinMili mellan den 2 och 9 juni, då vissa elektroniska formulär inte kommer att vara tillgängliga. IT-systemets underhållsarbete påverkar också kundservicen på regionalbyråerna under torsdag den 5 och fredag den 6 juni. Under denna tid kan ärenden som rör värnplikt inte handläggas vid regionalbyråerna. Regionalbyråernas kundtjänst kommer att fungera normalt igen från och med på måndag 9 juni.
På grund av servicearbeten kan följande blanketter inte inlämnas via MinMili 2–9 juni:
• Ansökan om vapenfri tjänst
• Ansökan om övergång från vapenfri tjänst till vapentjänst
• Frivillig tjänstgöring för kvinnor & Frågeformulär för utredning av hälsotillstånd
• Ansökan till insatsberedskap för militär krishantering
• Repetitionsövning mottagningsbevis (B-delen)
• Ansökan om ändring av tidpunkten för inledande av tjänst/tjänstgöringsplatsen
• Anmälan om förändring i hälsotillståndet
• Begäran om uppdatering av egen uppgifterna
• Frivillig övning mottagningsbevis (B-delen)
• Ansökan om befrielse från en repetitionsövning
• Ansökan om befrielse från beväringstjänst på grund av flerfaldigt medborgarskap
Under servicearbetet kan man sköta ärenden med formulären som finns på adressen puolustusvoimat.fi/sv/blanketter och återlämna dem till den värnpliktiges egen regionalbyrå. När man sköter ärenden med pappersformulär får man beslutet endast som rekommenderat brev.
Kontaktupggifter till regionalbyrårerna hittar du här:
• genom att logga in till MinMili eller
• på adressen https://puolustusvoimat.fi/sv/kommunforteckning.