Hoppa till innehåll

Försvarsmaktens produktion Marsch till sju underverk finalist i tävling för evenemangsbranschen

Utgivningsdatum 12.3.2024 15.28
Pressmeddelande

Militärmusiksektorns turné Marsch till sju underverk 2023 har utsetts till finalist i kategorin sociala evenemang i evenemangstävlingen Evento Awards i evenemangsbranschen.

Turnén Marsch till sju underverk var ett mästerverk av Försvarsmaktens militärmusiksektor som lyfte den globala tattoo-traditionen till en ny nivå: resultatet blev en massiv och imponerande föreställning med över 300 musiker, särskilt för barn och unga, som kombinerade musikteater, figurmarsch och videospel i sju städer. Försvarsmakten erbjöd skoldemonstrationer för skolor och grupplärare i området. Över 11 000 skolbarn såg den fria föreställningen.

Syftet med turnén var att stödja en positiv arbetsgivarimage, främja försvarsviljan och öka kännedomen om den finländska värnplikten och Försvarsmaktens mångsidiga verksamhet. Syftet med turnén var att nå unga och synliggöra olika alternativ till militärtjänst samt att informera om Försvarsmaktens mångsidiga uppgifter och karriärer. Dessutom erbjöds upplevelser och saker att tänka på; Det finns en styrka i att göra saker tillsammans; Kultur och musik är viktiga bidragsgivare till välbefinnande och; Musik kan också bli ett yrke inom militären.

Musikkårerna bestod av Gardesmusikkåren, Flottans musikkår, Dragonmusikkåren, Lapplands militärmusikkår, Försvarsmaktens värnpliktsmusikkår och Flygvapnets Big Band, reservisternas trumgrupp samt Raumo pojkmusikkår och ungdomsorkestrar Kotka och Fredrikshamns ungdomsorkester. I öppningsnumret uppträdde lokala ungdomsorkestrar med över tusen musiker. I rollerna ingick studerande vid musikteaterlinjen vid Tammerfors yrkeshögskola och professionella skådespelare. Kostymdesignen utfördes av Sydöstra Finlands yrkeshögskolas avdelning för mode och dräkter. Största delen av turnén genomfördes av försvarsmaktens beväringar och personal.


Arbetsgrupp
Konstnärlig ledning Pasi-Heikki Mikkola
Manus av Samuel Harjanne, Jack Johansson och Petrus Kähkönen
Regisserad av Samuel Harjanne och Petrus Kähkönen
Musik komponerad av Timo Forsström
Sångkomposition och text av Onni Lonka
Ljus- och videodesign Toni Haaranen
Ljuddesign Raine Kasper
Producenter Ruusa Hilakari, Petri Junna, Marjo Riihimäki (2022)

Verk som lämpar sig för tävlingsserien för sociala evenemang är evenemang som fokuserar på välgörenhet eller andra samhälleligt betydande evenemang som främjar det goda och som ordnas till exempel av ett offentligt samfund, ett företag eller en tredje sektor. Syftet med evenemanget kan vara att samla in pengar för en god sak eller att främja andra samhälleligt viktiga värderingar och handlingar.

I bedömningskriterierna betonas lönsamhet och genomslagskraft samt det sociala, ekologiska och ekonomiska ansvaret för genomförandet av evenemanget. Vinnaren tillkännages den 11 april.

´