Finlands första F-35A-multirollflygplan visades för publik under en rollout-ceremoni
Det första F-35A-multirollflygplanet i Finland, flygplanet JF-501, visades för publik under en rollout-ceremoni vid Lockheed Martins fabrik i Fort Worth den 16 december.
Finlands första F-35A-multirollflygplan har lämnat Lockheed Martins monteringslinje i Fort Worth i Texas. Under den högtidliga rollout-ceremonin visades JF-501 för publiken. Bland de inbjudna gästerna fanns försvarsminister Antti Häkkänen, kommendören för Flygvapnet, generalmajor Timo Herranen och ledaren för F-35-projektet, överste i a. Henrik Elo. Värd för ceremonin var Greg Ulmer, direktör för Lockheed Martin Aeronautics. Ceremonin ordnades av Lockheed Martin och i den deltog totalt 200 inbjudna gäster från Finlands och Förenta staternas försvarsförvaltningar och försvarsindustri samt finska och amerikanska medierepresentanter.
– Det har krävts mycket arbete för att komma hit och vi ser fram emot att ta i bruk F-35 nästa år, säger generalmajor Timo Herranen genast efter ceremonin.
JF-501 började byggas 2023. I oktober 2024 firades framstegen i produktionen med en signeringsceremoni vid Lockheed Martins fabrik i Fort Worth, när främre delen av flygkroppen signerades. I september i år installerades en Pratt & Whitney F135-motor i JF-501, i oktober gjordes slutmonteringen och i november målades flygplanet och fick ett ytskikt med smygegenskaper.
JF-501 gjorde sin första flygning den 8 december som en del av fabrikens provflygningar.
Efter fabrikens mark- och flygprov utför kvalitetssäkringsmyndigheten inom Förenta staternas förvaltning (Defense Contract Management Agency, DCMA) sina egna provflygningar, och när dessa godkänts övergår flygplanet i finsk ägo. JF-501 förflyttas i början av 2026 till basen i Ebbing (Ebbing Air National Guard Base) i Arkansas, där Flygvapnet tar i bruk sina första F-35A-jaktplan som en del av den praktiska delen av grundutbildningen för F-35. När Flygvapnets personal avdelningsvis har genomgått den grundutbildning som ordnas i Förenta staterna, flygs JF-501 och de övriga flygplan som använts i grundutbildningen till Finland.
Tillsammans – prestationsförmåga för Försvarsmakten och skydd för hela Finland.
Projektet F-35 påverkar i hög grad Finlands försvarsförmåga och Flygvapnets stridsförmåga ända fram till 2060-talet. Sedan april 2023 har Flygvapnet deltagit som fullvärdig Natomedlem i också alliansens uppdrag.
– Det är inte bara fråga om den nya materielen, utan om ett steg mot ett starkare, modernare och smidigare försvar. F-35 är en av de toppförmågor med vilka vi stärker Finlands och alliansens gemensamma avskräckning och försvar, summerar kommendören för Försvarsmakten, general Janne Jaakkola.
– I Finlands verksamhetsmiljö är det nödvändigt med såväl motståndskraft och påverkansförmåga som samverkan mellan de opererande trupperna. Inom alla dessa delområden har F-35 en obestridlig prestationsförmåga. Den tar vårt försvar till helt nya höjder, säger general Timo Herranen sammanfattningsvis om de förmågor som den nya materielen för med sig.
Multirollflygplanen utgör hörnstenarna i Finlands försvar. I fredstid är jaktplanens huvuduppgift att trygga Finlands territoriella integritet genom att delta i Flygvapnets arbete för att dygnet runt trygga och övervaka den territoriella integriteten. I undantagsförhållanden är huvuduppgiften att försvara Finland med jaktplan samt att stödja Arméns och Marinens strid med dels luftskydd och eldverkan, dels genom att skapa och dela en lägesbild och måldata.
– F-35 och dess prestationsförmågor stärker Arméns stridssätt. Vi är beredda att fortsätta integreringen mellan mark- och luftförsvaret när de första flygplanen anländer till Rovaniemi, konstaterar kommendören för Armén, generallöjtnant Pasi Välimäki.
– Tack vare F-35-materielen tar vår marina lägesmedvetenhet och utvecklingen av vårt luft-sjö-stridskoncept ett stort steg framåt. De unika prestationsförmågor som F-35 besitter kommer i högre utsträckning än tidigare att stödja Marinens operationer på Östersjön både på det nationella planet och på alliansnivå, säger kommendören för Marinen, konteramiral Tuomas Tiilikainen.
Som användare av F-35 ingår Finland i F-35-programmets multinationella användargemenskap. De tjugo medlemsländerna i programmet täcker ett omfattande geografiskt område. Av de tretton europeiska länder som använder F-35 är tolv även medlemmar i Nato, vilket ytterligare fördjupar ländernas militära interoperabilitet och samverkansförmåga.
– Finland är medlem i Nato och har förbundit sig att vara en pålitlig försörjare av försvar i norr. Finland investerar kraftigt på nationell industriell beredskap genom industriellt samarbete. Vi tror att dessa investeringar och en effektiv försvarsindustri kan gynna F-35-programmet både lokalt och även på en global nivå, säger försvarsminister Antti Häkkänen.
F-35 – Försvarsmaktens prestationsförmåga som opereras av Flygvapnet
För F-35A-flygplanen använder Flygvapnet typbeteckningen JF som kommer från engelskans Joint Fighter. Beteckningen framhäver flygplanets mervärde och betydelse för prestationsförmågan inom alla försvarsgrenar. Flygplanen löpnumreras från beteckningen JF-501 till beteckningen JF-564.
– Med F-35 kan man mångsidigt genomföra olika uppdragstyper, av vilka de viktigaste är luftstrid, deltagande i mark- och sjöstrid, påverkan på djupet samt spaning och delande av lägesbilden. Med sina mångsidiga sensorer kan F-35 samla in en betydande mängd olika data ur sin miljö, vilket kan utnyttjas i alla försvarsgrenars lägesbild och strid, berättar kommendören för Flygvapnet, Timo Herranen, om de förmågor som den nya materielen för med sig till alla försvarsgrenar.
– I Försvarsmaktens planering och operationer kommer det att synas allt större samverkan och fler gemensamma operationer över försvarsgrensgränserna i luften, på marken, till sjöss och även i rymden och cybermiljön, fortsätter han.
Alla färger och märkningar på Joint Fighter-planen är lågobserverbara, vilket innebär att till exempel färgerna i nationalbeteckningens blåvita kokard tonas ut i grå nyanser. Stabilisatorerna på sextiotvå JF-flygplan förses med Flygvapnets emblem. Traditionerna från jaktflygdivisionerna 11 och 31 hedras genom att man i stället för Flygvapnets emblem förser yttersidorna av stabilisatorerna på flygplanen JF-511 och JF-531 med divisionsemblemen visenten och lodjuret.
För närvarande pågår produktionen av totalt sexton Joint Fighter-flygplan vid Lockheed Martin och dess partnerföretag.
De åtta första planen som tillverkas för Finland levereras till basen i Ebbing. Flygplanen med skrovnummer JF-509 och uppåt levereras direkt till Finland.
Trovärdigt luftförsvar under de kommande decennierna
Flygvapnet har under hela sin existens varit utvecklingsinriktat, vilket också framgår av Finlands flygvapens historia (på engelska). De moderniseringar av materielen som gjorts och kommer att göras enligt behov säkerställer att Flygvapnet kan fullgöra sina lagstadgade uppgifter.
F-35-projektet är en fortsättning på jaktplansprojektet HX som inrättades 2015. Målet med projektet är att före utgången av 2030 ersätta den prestationsförmåga som Flygvapnets befintliga huvudsakliga materiel, F/A-18 Hornet-jaktplanen, bidrar med till vårt försvarssystem.
– Målet med anbudsförfarandet för HX-projektet var att med varje anbudsgivare bygga upp en helhetslösning som uppfyller Finlands krav och som skapar den bästa möjliga prestationsförmågan för Finlands försvarssystem. Inom försvarsförvaltningen genomfördes anbudsförfarandet inklusive evalueringen av kandidaterna med exceptionell transparens och pietet, berättar generalmajor Herranen om HX-projektet.
– Med tanke på Finlands krav har F-35 den militära prestationsförmåga som passar bäst för Flygvapnet. F-35 bidrar med en viktig prestationsförmåga för hela försvarssystemet och förbättrar försvarets förebyggande förmåga, sammanfattar han.
Från HX-projekt till F-35-projekt
2014 HX-projektets förutredningsarbetsgrupp inledde sitt arbete och gjorde en grundläggande utredning om ersättande av Hornet-materielens prestationsförmåga.
2015 I juni mottog försvarsministeriet slutrapporten över den grundläggande utredningen, där det föreslogs att Hornet-materielens prestationsförmåga skulle ersättas med en lösning baserad på ett multifunktionellt jaktplan. I oktober beslutade man att inleda HX-projektet.
2016 Upphandlingens begäran om information (RFI, Request for Information) skickades i april till försvarsförvaltningarna i Storbritannien, Frankrike, Sverige och Förenta staterna.
2017 HX-projektets centrala riktlinjer drogs upp i statsrådets försvarsredogörelse.
2018 Upphandlingens preliminära anbudsförfrågan (RFQ, Request for Quotation) skickades i april till fyra staters förvaltningar för att vidarebefordras till alla de fem företag som besvarat begäran om information. Anbudsförfrågan gällde följande jaktplan: Boeing F/A-18 Super Hornet (Förenta staterna), Dassault Rafale (Frankrike), Eurofighter Typhoon (Storbritannien), Lockheed Martin F-35 (Förenta staterna) och Saab Gripen (Sverige).
2019 Det skrevs in i regeringsprogrammet att Hornet-materielens prestationsförmåga skulle ersättas fullt ut och upphandlingsbeslutet fattades 2021. En preciserad anbudsförfrågan (RevRFQ, Revised Request for Quotation) skickades till alla fem anbudsgivare i oktober.
2020 De preciserade anbuden lämnades i januari. I Finland ordnades i januari–februari testtillfället HX Challenge, som ingick i ett program för prov- och testflygning av kandidaternas prestationsförmåga.
2021
- I januari skickades de slutliga anbudsförfrågningarna (RFBAFO, Request for Best and Final Offer). Under våren genomfördes systembedömningar och krigsspelsbaserade bedömningar av förmågan samt inleddes en bedömning av utvecklingspotentialen under HX-materielens livscykel.
- De slutliga anbuden (BAFO, Best and Final Offer) togs emot inom april månad. Därefter kontrollerades hur bedömningarna av systemet och förmågan motsvarar det kommersiella anbudet. Med anbudsgivarna inleddes en s.k. tyst period när det inte längre sker några förhandlingar om innehållet i anbuden.
- En operativ fas bestående av krigsspel med kandidatspecifika simuleringar genomfördes i juni–oktober.
- I den slutliga bedömningen av den militära prestationsförmågan jämfördes kandidaterna för första gången sinsemellan och placerades i rangordning. Endast de kandidater som hade godkänts inom alla bedömda beslutsområden (försörjningsberedskap, livscykelkostnader och industriellt samarbete) gick vidare till denna fas. Den slutliga bedömningen gjordes i form av ett samlat gruppbeslut i november.
- I december gjorde Försvarsmakten en framställning om upphandling av det alternativ som man ansåg hade den bästa prestationsförmågan. Statsrådet godkände framställningen på sitt plenarmöte genom att fatta ett upphandlingsbeslut om HX-systemet daterat 10.12.2021. Statsrådet gav den 10 december Försvarsmaktens logistikverk fullmakt att ingå ett upphandlingsavtal med Förenta staternas förvaltning om Finlands nästa multirollflygplan, Lockheed Martin F-35A Lightning II.
2022
- De första upphandlingsavtalen ingicks
- HX-projektet fick namnet F-35-projektet
2023
- Finlands första F-35A-jaktplan, Joint Fighters, började tillverkas
2024
- Viktiga upphandlingsavtal ingicks om bestyckningen av F-35: AARGM-ER- och JASSM-ER-robotar samt JDAM- och SDB I-ammunition
2025
- De första företrädarna för Flygvapnets flygtekniska personal inledde F-35-grundutbildningen på Eglin-basen i den amerikanska delstaten Florida.
- Den första JF färdigställs vid Lockheed Martins fabrik i Fort Worth i Texas.
2026
- I början av året inleder de första av Flygvapnets piloter F-35-grundutbildningen på Eglin-basen
- Under våren tar Flygvapnet i bruk de första finska F-35-jaktplanen på Ebbing-basen i Fort Smith i den amerikanska delstaten Arkansas som en del av den finska personalens F-35-grundutbildning.
- I slutet av året tar Flygvapnet emot Finlands första F-35A-jaktplan vid Lapplands flygflottilj i Rovaniemi
2027
- Före utgången av året uppnår F-35 sin preliminära operativa prestationsförmåga
2028
- F-35 har uppnått sin preliminära operativa prestationsförmåga (IOC)
- Karelens flygflottilj får sina första F-35-jaktplan.
2030
- F-35 uppnår sin fulla operativa prestationsförmåga (FOC) före utgången av 2030. Hornet-materielen tas gradvis ur drift samtidigt som F-35 tas i bruk.
2031-
- JF, dvs. F-35-systemet, är Flygvapnets huvudsakliga flygmateriel
Läs mer om F-35-projektet och dess olika faser sedan projektet inrättades: F-35-projektet - Försvarsmakten