Hyppää sisältöön

Koulutus 2020 -uudistus Porin prikaatin varusmiesten silmin

Julkaisuajankohta 14.9.2018 15.20

Porin prikaatissa saapumiserän 2/18 varusmiesten koulutuksessa on kokeiltu uudentyyppisiä Koulutus 2020 -ohjelman menetelmiä, kuten verkko- ja simulaatioavusteista koulutusta. Ensimmäiset koulutusviikot on rytmitetty moduulimuotoisiksi.

Kysyimme Porin prikaatin varusmiesten tuoreita kokemuksia siitä, miten uudistukset heidän mielestään soveltuivat koulutukseen. Seuraavassa kaksi alokasta ja yksi varusmieskouluttaja:

"PV- Moodlesta puhuttiin paljon varsinkin P- kauden alussa ja sitä tuli käytettyä ihan omatoimisestikin. Ajan kuluessa itselläni sen käyttö vähentyi huomattavasti, enkä PV- Moodlea käyttänyt enää kuin käskettäessä. Pidin paperilta lukemista paljon tehokkaampana oppimistapana kuin PV- Moodlea.

Moduulirakenne oli selkeä ja toimi hyvin. Kun tiesi mitä koulutusta oli edessä, siihen pystyi hyvissä ajoin varautumaan.

Käytävällä sijaitsevat näytöt olivat hyvä apu silloin kun niitä tarvitsimme. Koin mikroelokuvien seuraamisen näytöiltä helpompana kuin puhelimesta. Näytöltä katsoessa pystyivät johtajat avaamaan videoilla esitettyjä asioita jos niitä ei ymmärtänyt.

Mikroelokuvissa oli paljon vaihtelevuutta laadussa. Joissain asiat esitettiin oikein hyvin ja ne tukivat koulutuksissa opetettuja asioita, mutta taas toisista ei saanut oikein mitään irti ja myös johtajat huomasivat tämän.

Taistelijan mieli - ohjelma oli mukavaa kun pääsi hetkeksi tekemään jotain rennompaa taistelu- sekä urheilukoulutusten lomassa."

- Eräs 1. Patterissa P- kautensa suorittanut

"Moduulirakenne toimi hyvin jos kaikki alokkaat vaan oli ajoissa. Pienikin myöhästyminen aiheutti kiireen.

PV- Moodlea tuli käytettyä jonkin verran, enimmäkseen mikroelokuvien katseluun. Jos tarvitsin jotain tietoa hain sen kirjasta.

Näytöt olivat ihan hyvä lisä, vaikkakin niitä käytettiin usein aikaisin aamulla ja oli välillä vaikea keskittyä mikroelokuviin. Mikroelokuvat eivät olleet mielestäni kovinkaan hyviä. Tietoa ei niistä saanut riittävästi.

Maastoruokailut sujuivat hyvin, vaikka ruokailu muonituskeskuksessa olisi ollut mieluisampaa. Oli kuitenkin hyvä saada lämmintä ruokaa suoraan harjoituksen läheisyyteen.

- Toinen 1. Patterissa P- kautensa suorittanut

"Ajankäyttö voisi olla parempaa, esimerkiksi huoltomoduuli on liian pitkä, kun taas taistelukoulutusta liian vähän. Periteistä taistelukoulutusta oli liikaa ja ns. teknistä taistelukoulutusta liian vähän (KES, telamiina, viuhkapanos ja kranaatinheittoa). Moduulit muuten ovat selkeämpiä niin meille johtajille kuin alokkaillekin.

Liikuntakoulutus voisi olla monipuolisempaa, mutta muuten se on hyvä. Ampumaradalle olisi pitänyt mennä useammin. Alokkailla ei ollut mahdollisuutta harjoitella ampuma-asentoja seisten sekä polvelta, ja epäilen, että tämän takia kuntoisuuslomat jäivät vähemmälle. Meidän saapumiserällämme oli 16 taistelijaa, jotka saivat kuntoisuusloman, kun taas 2/18 saapumiserästä vain kolme. Moduulikoulutuksen pituutta voisi tasoittaa siten, että jatkossa ei jää esimerkiksi huoltomoduuliin melkeinpä tunnin mittaista ylimääräistä aikaa.

PV-Moodlen viikkokyselyt tuntuivat aivan turhilta. Mikroelokuvat auttoivat alokkaita vain jos heidän johtajansa ei osannut selkeästi heitä opettaa, mitä tapahtui harvoin. Loma-anomukset oli aina helpompaa tehdä kasvotusten vääpelin kanssa, koska näin ei ollut riskiä että se unohtuu. PV-Moodle vaatii erittäin paljon kehittelyä, jotta siitä saataisiin käytännöllinen, esim. hakujärjestelmä pitää tehdä sellaiseksi, että motivoitunut alokas voi loogisesti löytää haluamansa tiedon. K2020 -järjestelmässä on potentiaalia, mutta muutoksia pitäisi tehdä."

- Eräs Kranaatinheitinkomppanian varusmiesjohtaja

´