Strateginen ilmakuljetuskyky
Kansainvälisen strategisen ilmakuljetuskyvyn hankkeen (Strategic Airlift Capability, SAC) kautta Suomi pääsee hyödyntämään raskaan Boeing C-17 Globemaster III -sotilaskuljetuskoneen suorituskykyjä.
Vuonna 2008 perustetussa hankkeessa on mukana yhteensä 12 maata: Suomi, Ruotsi, Unkari, Bulgaria, Viro, Liettua, Alankomaat, Norja, Puola, Romania, Slovenia ja Yhdysvallat. Jäsenmaat ovat sitoutuneet hankkeeseen ja sen kehittämiseen 30 vuodeksi.
SAC:n tarjoaman kapasiteetin avulla voidaan vastata nopeasti erilaisten kriisien asettamiin äkillisiin kuljetustarpeisiin. Yhteinen kuljetuskyky on kustannustehokas ratkaisu, sillä jäsenmaat jakavat hankkeen kulut lentotuntikiintiöidensä mukaisesti. Maiden käytössä on kolme C-17-kuljetuskonetta, joita operoi Unkarin Pápaan sijoitettu monikansallinen raskas lennosto, Heavy Airlift Wing. Lennoston vahvuus on noin 145 henkilöä, suomalaisia Pápassa palvelee neljä. SAC tuottaa jäsenmailleen vuosittain yhteensä 3 165 lentotuntia, joista kukin maa saa lentää koneilla tietyn tuntimäärän. Suomen kansallinen osuus on 100 vuosittaista C-17-lentotuntia.
Lentojen käyttö
Suomi on käyttänyt omia lentotuntejaan muun muassa Libanonin UNIFIL- sekä Afganistanin ISAF- ja Resolute Support -operaatioiden suomalaisjoukkojen rotaatio- ja huoltolentoihin. Strategisen ilmakuljetuskyvyn hanke pystyy reagoimaan jäsenmaiden tehtäväpyyntöihin lyhyellä varoitusajalla. Heinäkuussa 2009 alkaneilla SAC:n C-17-lennoilla on tuettu esimerkiksi:
- jäsenmaiden joukkoja Naton, YK:n ja EU:n kriisinhallintaoperaatioissa
- kansallisia sekä kansainvälisiä harjoituksia ja koulutustapahtumia
- humanitaarista avustustoimintaa.
Lisätietoja muilla sivuilla
- Strategisen ilmakuljetuskyvyn hanke – SAC, englanninkielinen