Logistiikka ja huolto
Puolustusvoimissa logistiikan ja huollon tehtävät ovat merkittävä osa toimintakyvyn ylläpitoa. Logistiikan ja huollon suunnitelmallisella toiminnalla varmistetaan, että joukot kykenevät suorittamaan tehtävänsä suunnitellusti.
Logistiikan ja huollon tehtävissä voit työskennellä maalla, merellä tai ilmassa. Voit toimia esimerkiksi ajoneuvojen, alusten tai lentokoneiden asennustehtävissä, materiaali- ja tekstiilihuollossa sekä erilaisissa varastointi-, suunnittelu- ja hankintatehtävissä.
Pääset katsomaan sivulla olevat videot hyväksymällä evästeasetukset. Voit muokata evästeasetuksiasi alta.
Tuomas toimii sotakoirien eläinlääkärinä
Katso videolta lisää eläinlääkärin tehtävästä Puolustusvoimissa.
Heli Mareena työskentelee vaatetuskorjaamossa
Tekstiilihuoltaja Heli työskentelee Puolustusvoimien vaatetuskorjaamossa Säkylässä. Videolla hän kertoo vakaista työoloista, modernista työkalustosta ja viikkoliikunnan tärkeydestä.
Markus huoltaa ajoneuvoja
Asentaja Markus Rantaniitty tarkastaa ja huoltaa ajoneuvoja. Ala on hänen mielestään monipuolinen ja siinä on kehittymismahdollisuuksia.
Emilia huoltaa Hornetit
Emilia Hietanen, lentokonehuoltoaliupseeri, Karjalan lennosto, Siilinjärvi
Työskentelen Hornettien parissa lentokonehuoltoaliupseerina lentotekniikkalaivueessa korjaamolentueessa. Olen suorittanut lentokoneasennuksen perustutkinnon ja aliupseerikurssin.
Työviikkoni koostuu pääosin Hornet-hävittäjäkaluston määräaikaishuoltotöistä, jotka toteutetaan nimensä mukaisesti määräajoin lentotunteihin perustuen. Työpiste tulee pitää siistinä, joten huolto alkaa huollettavan Hornetin pesemisellä. Ennen varsinaisen huollon alkua Hornet tehdään turvalliseksi työntekijöille asettamalla huoltovarmistimet. Samalla varmistetaan, ettei koneeseen tule huollon yhteydessä vaurioita.
Huoltoon kuuluu luukkujen avaamisia ja laitevaihtoja kuten: moottori, tykki, työsylinterit, laskutelineet ja ohjainpinnat. Lisäksi tehdään järjestelmätestejä, joiden kohteina voivat olla esim. tutkavaroitusjärjestelmät. Huoltoihin kuuluu myös hydraulisia ajoja, joilla liikutellaan ohjainpintoja sekä laskutelineitä. Huollot kestävät viikosta pariin kuukauteen ja lopussa Hornetille tehdään vielä koekäyttö sekä mahdollisesti koelento järjestelmien toimivuuden varmistamiseksi. Työviikot ovat monipuolisia eikä yksikään päivä ole samanlainen.
Hornetin testauksia ja huoltoja
Erityisen mielenkiintoisia työvaiheita ovat ohjaamossa tehtävät testit. Silloin testataan eri järjestelmien toimintaa, kuten esim. laskutelinejärjestelmiä. Testejä tehdessä oppii ymmärtämään, mitä mistäkin ohjaamon nappulasta tapahtuu ja kuinka järjestelmiä ohjataan.
Mielenkiintoisia tehtäviä ovat myös F-huollot (laajimmat määräaikaishuollot) niiden monipuolisuuden ja monivaiheisuuden vuoksi. Hornetin koekäytössä puolestaan pääsee itse käynnistämään moottorit ja tekemään testejä Hornetin käydessä. Se on opettavaista ja jännittävää!
Tiimityötä, ammattitaitoa ja asennetta!
Vahvasta yksilöllisestä ammattitaidosta huolimatta asioita tehdään harvemmin täysin yksin, sillä työ on pääsääntöisesti tiimityöskentelyä. Tiimissä oppii eri tekniikoita ja työtapoja toisilta, etenkin kokeneemmilta mekaanikoilta.
Työ kysyy malttia, loogista ajattelukykyä, englannin kielen taitoa (manuaalit englanniksi), huumorintajua, yhteistyökykyä, ryhmähenkeä sekä oikeaa asennetta! On oltava myös riittävä fyysinen kunto, sillä työasennot ovat toisinaan hankalia. Lisäksi tarvitaan sorminäppäryyttä - pienistä sormista ja käsistä on hyötyä ahtaissa paikoissa työskenneltäessä.
Parasta tässä tehtävässä on työ itsessään sekä loistava työyhteisö. Urakehitys on nousujohteista ja uralla on mahdollista erikoistua eri tehtäviin. Työnantaja mahdollistaa liikkumisen työajalla kaksi tuntia viikossa ja lisäksi voin hyödyntää liikuntaseteleitä. Puhumattakaan mahdollisuudesta päästä Hornetin tai Hawkin kyytiin lennoille. Koskaan ei ole ollut sellaista päivää etteikö haluaisi lähteä töihin.
Heli huoltaa tekstiilit
Heli Haavisto, tekstiilihuoltaja, 2. Logistiikkarykmentti, Säkylä
Työskentelen tekstiilihuoltajana Säkylän tuotanto-laitoksen pesulassa. Koulutukseltani olen tekstiili- ja vaatetusteknikko sekä pukuompelija. Työviikkoni sisältö vaihtelee riippuen millä työpisteellä työskentelen. Saapaspesuriviikolla aloitan työni koneen pesukuntoon laitolla, jonka jälkeen tarkastan saappaiden kunnon: rikkinäiset ja parittomat hylätään ja ehjät "varrastetaan" pesurullakoihin odottamaan pesua. Pesurullakot työnnetään yksitellen koneeseen, jossa saappaat pestään, huuhdellaan ja desinfioidaan. Sitten rullakko on valmiina siirtymään kuivaamoon. Päivässä pestään yleensä 240 paria saappaita. Kuivaamovaiheen jälkeen alkaa radan purku sekä pestyjen ja kuivattujen saappaiden pakkaaminen lavakauluksiin.
Viikkausviikollani tarkistan ja viikkaan mm. maastotakkeja ja -housuja, pakkasvaatteita ja peittoja. Mankeliviikollani mankeloin pussilakanoita, lakanoita ja päiväpeittoja sekä huolehdin niiden pakkaamisesta lavakauluksiin.
Mielenkiintoisin työhöni liittyvä projekti on ollut kesäkuun 2019 vankimessut Porissa. Päivä oli täysin erilainen kuin yleensä työpäiväni. Esittelimme Puolustusvoimien ja Rikosseuraamuslaitoksen yhteistyökuvioita vangeille suunnatuilla messuilla.
Hyvästä kunnosta, kuuntelutaidosta ja naurulihaksista hyötyä
Fyysisesti hyvästä kunnosta on apua työssäni, koska varsinkin saapaspesurityö on aika raskasta. Lisäksi työssäni tarvitaan hurttia huumoria, yhteistyötaitoja sekä kykyä soveltaa. Välillä pitää osata harjoittaa "pesuritelepatiaa" eli lukea työkaveria ja kuulla se, mitä ääneen ei sanota ja auttaa pyytämättä, kun apua tarvitaan. Koneiden kanssa tarvitaan kärsivällisyyttä ja välillä naurulihakset ovat kovalla koetuksella.
Parasta työssäni on vakaa työpaikka, joustava ja ymmärtäväinen esimies sekä mukavat työkaverit. Tekstiilihuoltajan tehtävä on ehdottomasti tutustumisen arvoinen, jos vaan tilaisuus tulee eteen!
Pelastusaliupseerin työpäivä Ilmasotakoulussa
Ari Saniola, Pelastusaliupseeri, jaoksen varajohtaja, Ilmasotakoulu
Olen työskennellyt Ilmavoimissa vuodesta 2008. Alkuun toimin eri tehtävissä Koulutuspataljoonassa ja olen ollut mukana myös muutamissa kriisinhallintatehtävissä. Kun Ilmasotakoulussa alettiin voimakkaasti kehittää pelastustoimintaa, siirryin pikkuhiljaa pelastusaliupseerin virkaan täysipäiväisesti. Nykyään työskentelen pelastusjaoksen varajohtajan tehtävässä Ilmasotakoulun pelastusjaoksessa.
Tehtävä on mielenkiintoinen ja vastuullinen sekä edellyttää vuorovaikutustaitoja. Päivittäiset työtehtäväni ovat vaihtelevia, vaikkakin työn painopiste on vaihtunut enemmän kirjallisiin töihin ja suunnitteluun. Työpäivät pitävät sisällään harjoitustoiminnan, erilaisten riskien hallinnan suunnittelua, pelastuskaluston huoltamista ja henkilöstön käytön suunnittelua. Työskentelen pienen ja välillä vähän isommankin paineen alla. Se on näille hommille ominaista. Tehtävänmukaiset työt on hoidettava. Minulle se tarkoittaa Lentotoiminnan vaatiman pelastuspalvelun toteuttamista. Myös henkilöstön hyvinvoinnista on tärkeää pitää huoli. Toivon sen auttavan pitämään hyvät miehet meillä töissä pitkään.
Mikäli työpäivä kuluu arkirutiineihin, alkaa se poikkeuksetta tarkastustehtävillä. Silloin tarkastetaan, että pelastuskalusto on iskukunnossa ja pelastusjaoksen vastuulla olevat lennonvarmistuslaitteet toimivat. Lisäksi varmistetaan viestiyhteyksien toimivuus sekä jaetaan päivän työtehtävät. Näiden jälkeen kello onkin yleensä talviaikaan jo sen verran, että on hoidettava alta pois virkamiehen 12 minuutin kahvitauko. Tosin on mahdollista, että kahvitauko jää pitämättä esimerkiksi palohälytyksen, tai jonkun muun kiireellisen syyn vuoksi. Kun kaikki on valmista, alkaa varsinaisen työn tekeminen.
Mitä päivittäiset työtehtävät sitten pitää sisällään? No vaihtoehtoja löytyy, mutta seuraavassa on kaksi esimerkkiä.
Koko työviikkoa voi rytmittää lentotoimintaharjoitus. Henkilöstö on silloin asemalla ja valmiina toimenpiteisiin, jos jotain menee pieleen esimerkiksi lentokoneen laskeutuessa tai noustessa. Tämä on meidän ydintehtävämme. Jos jotain menisi pieleen, pelastusyksiköt lähtevät liikkeelle noin 37 sekuntia hälytyksestä. Loppu on tilannejohtamista ja pelastustoimintaa sen kaikissa muodoissa. Viime vuosina mitään isompaa ei ole sattunut, mutta riski on olemassa ja siksi erilaisiin onnettomuustilanteisiin on varauduttava.
Työviikkoa voi myös rytmittää erilaiset pelastustoimen harjoitukset: savusukellus-, pintapelastus-, vaarallisten aineiden onnettomuus- ja korkealla työskentelyyn liittyvät harjoitukset tai vaikka maastosta pelastaminen, sekä vesistöharjoittelu. Osaamista ja suorituskykyä pyritään näiden lisäksi harjoittelemaan pienimuotoisemmin viikoittain. Harjoitustoiminta voi teemaviikoilla olla ympärivuorokautista, kaikissa olosuhteissa. Tällöin paahdetaan pää märkänä ja joskus varpaat jäässä, mutta silloinkin pilke silmäkulmassa!
On myös sellaisia päiviä - ja viikkojakin, jolloin työnantaja kouluttaa ja kurssittaa henkilöstöä. Ilmasotakoulun pelastusjaos on hyvä esimerkki työyhteisöstä, joka seuraa pelastusalan kehitystä tarkasti ja jossa joukkoa koulutetaan vastaamaan haasteita Maavoimien, Pelastusopiston ja Pelastuslaitoksen kurssitarjonnan kautta.
Välillä aikataulut ovat tiukkoja ja muutoksia päivän toimintaan tai seuraavan viikkojen toimintaan tulee hyvinkin lyhyellä varoitusajalla. Myös jaoksen osallistuminen kiireellisille virka-aputehtäville muuttaa päivän kulun ihan eri suuntaan kuin alun perin tarkoitus oli. Kaikella on aikansa - välillä kiireisempää, välillä rennompaa, ja tavallisen päivän rennompiin hetkiin maistuu päivän toinen kupillinen tummaa paahtoa. Silloin on aikaa jutella päivän polttavista asioista ja harrastaa brainstorm-ajatuksien heittoa oman työporukan kesken.
Vielä ennen kuin työpäivä loppuu voi aikaa jäädä kuntopyörällä ajamiseen, jumppaamiseen tai painojen kanssa ryskäämiseen ennen valojen sammuttamista ja kotiin fillarointia!
Simo pitää ajoneuvot liikkeessä
Simo Vauhkonen, kuljetusaliupseeri, Karjalan lennosto, Kuopio
Työskentelen kevytajoneuvojoukkueenjohtajana Karjalan lennoston kuljetuskeskuksessa. Siviilissä minulla on talotekniikan perustutkinto ja varusmiehenä olen saanut sotilaskuljettajan koulutuksen.
Tyypilliseen työviikkooni kuuluu ajoneuvojen tarkastus ja katsastus, rengastilaukset ja rengastyöt sekä varusmiesten viikko-ohjelmien laatiminen ja työtehtävien jako. Toimin myös moottorityökonekurssin apukouluttajana, laadin ajomääräykset. Työskentelen itsenäisesti että tiimissä, molempia yhtä paljon.
Mieleenpainuvia harjoituksia ja roppakaupalla oppia
Eräs mieleenpainuvimmista työtehtävistäni on ollut kansainvälisen harjoituksen maakuljetukset Alankomaihin. Toimin harjoituksessa yhdistelmäajoneuvonkuljettana, ja kyseessä oli ensimmäinen ulkomaan virkamatka sotilasurallani. Toinen mielenkiintoinen tehtävä on ollut moottorikelkkakouluttajien kertauskurssi Rovajärvellä kuljetusjaoksen omalla porukalla. Viikko haastavassa maatossa moottorikelkalla oli opettavainen kokemus, joka toi ilmi kelkkailun parhaimmat ja vaativimmat puolet.
Mieleen on jäänyt myös toinen vaikuttava harjoitus, jossa toimin henkilökunnasta ja reserviläisistä koostuvan huollon tukena. Vastuullani olivat kaluston siirrot sekä ajoneuvon polttoainetäydennykset. Harjoitus oli iso kokonaisuus, josta kertynyttä tietoa ja taitoa olen pystynyt hyödyntämään työssäni jälkeenpäin.
Aliupseerikurssin täydennyskoulutuksen jälkeen kävin kahdeksan viikon harjoitusjaksolla suojauskomppaniassa ottamassa oppia varusmiesten kouluttamisesta. Päädyin 2. alokasjoukkueen joukkueenjohtajaksi ja sain roimasti kokemusta isompien joukkojen käsittelystä. Kiinnostavaa oli myös seurata omaa kehittymistä johtajana ennen ja jälkeen harjoitusjakson.
Parasta työssäni on vaihtelevuus. Vuodet menevät hyvin pitkälti samalla rungolla, mutta täysin samanlaista päivää ei koskaan ole. Tämä pitää työni mielenkiintoisena sekä sopivan haastavana.
Vilma vastaa polttoainekalustosta
Ylikersantti Vilma Niiranen, kunnossapitoaliupseeri, Karjalan lennosto
Toimin kunnossapitoaliupseerin tehtävässä polttoaineajoneuvoryhmänjohtajana Tukeutumislentueessa. Koulutukseltani olen yhdistelmäajoneuvonkuljettaja.
Normaaliin työviikkooni kuuluu raskaan kaluston (polttoainekaluston) ja työkoneiden parissa toimiminen erilaisissa huolto- ja työtehtävissä sekä lentopolttoainehuollon valvominen ja kouluttaminen varusmiehille. Lisäksi harjoituksissa harjoitellaan sotilaallisen toiminnan johtamista ja toteuttamista isommassa mittakaavassa ja erilaisissa toimintaympäristöissä.
Tehtävässä vaaditaan sotilasammatillisen koulutuksen, kokemuksen ja osaamisen lisäksi perehtyneisyyttä Ilmavoimien, lennoston ja yhteistyökumppaneiden lentopolttoainelogistiikkaan sekä lentopolttoainehuollon toteuttamista sääteleviin määräyksiin ja ohjeisiin. Lisäksi tarvitaan BECE-luokan ajokortti ja vaarallisten kemikaalien kuljettamiseen oikeuttava lupa (ADR).
Kansainvälisistä harjoituksista uutta näkökulmaa työhön
Mielenkiintoisia työtehtäviä on ollut useampia, mutta erityisesti mieleen on jäänyt vuosi 2016. Tuolloin USA:n Oregon kansalliskaarti saapui harjoittelemaan Suomeen F-15 hävittäjien ja ilmatankkerin kanssa. Tein heidän kanssaan tiivistä yhteistyötä lentopolttoainehuollon tehtävissä ja pääsin ilmatankkerin kyydissä tankkaamaan koneita ilmasta käsin. Eräs toinen mielenkiintoinen työtehtävä oli, kun ajettiin rekalla harjoitusmateriaalia Ruoitsin Gotlannissa järjestettävään harjoitukseen. Tänä vuonna pidetty Bold Quest -harjoitus oli myös hyvin mielenkiintoinen ja monipuolinen harjoitus, jossa pääsin toteuttamaan eri maiden lentokoneiden lentopolttoainehuollon tehtäviä.
Työssäni pääsen kehittämään vastuullani olevien säiliöautojen ja polttoainekaluston soveltuvuutta nykypäivän olosuhteisiin ja tehtäviin, sisältäen myös sotilaskuljettajien palvelusturvallisuuden. Työtehtävät ja projektit ovat hyvin mielenkiintoisia, haastavia sekä opettavaisia. Varsinkin kansainväliset harjoitukset poikkeavat normaalista arjesta ja antavat uutta näkökulmaa työhön.
Tiimityötä ja itsensä haastamista
Pääsääntöisesti työni on hyvin itsenäistä. Jaoksemme on pieni ja tiivis, ja töitä on paljon. Tämän vuoksi jokaisen työpanos on erityisen tärkeä, jotta työt tulevat hoidetuksi ajallaan. Asiat eivät hoituisi ilman loistavaa tiimityötä ja luottoa siihen, että jokainen osaa hoitaa osansa ja tukee toista.
Työssäni parasta on monipuolisuus sekä itsensä haastaminen ja kehittäminen. Työssä pääsee tekemään ja kokemaan paljon sellaista, mitä siviilipuolella ei pääse.
Anika huoltaa laskuvarjoja
Anika Kumpulainen, laskuvarjohuoltaja, Utin jääkärirykmentti, Kouvola
Aloitin työni Utin jääkärirykmentissä 2008. Toimin laskuvarjohuoltajana Huoltokeskuksen laskuvarjopakkaamolla. Pakkaustyön lisäksi tehtäviini kuuluu työpisteen työaikakirjaukset.
Laskuvarjohuoltajan työ on asiakaspalvelua. Tuemme hyppäävän henkilökunnan ja varusmiesten toimintaa hyppyharjoituksissa. Huollamme ja pakkaamme varjoja, luovutamme varjot käyttäjille ja otamme ne vastaan harjoituksen jälkeen. Laskuvarjohuoltajat toimivat tiiminä ja työtä tehdään aina parin kanssa. Siten takaamme laskuvarjoille parhaan mahdollisen toimintavarmuuden.
Monipuolisia tehtäviä varjojen parissa
Kuluneen kuukauden aikana työni on pitänyt sisällään tavanomaista pakkaus- ja huoltotyötä, uuden työntekijän kouluttamista sekä hyppäävän henkilökunnan liitovarjon pakkauskoulutusta. Lisäksi olen luovuttanut ja vastaanottanut varjokalustoa hyppyharjoituksissa, kirjannut työaikoja SAP -järjestelmään sekä saanut tietojärjestelmäkoulutusta varastointiin liittyen. Olen myös pitänyt huolta kunnostani hyödyntämällä liikuntaetua.
Lisäksi koulutin uudelle työntekijällemme varjotyypin T - 11 R pakkaamisen. Avustin pakkaamiseen liittyvän näyttötyön tekemisessä, jonka jälkeen hänelle myönnettiin pakkauskelpoisuus kyseiselle varjotyypille. T - 11 R on yksi n. 15:sta varjotyypistä, joita pakkaamme. Pääkalustomme on T - 11 joukkojenpudotusvarjot, joilla suoritetaan varusmiesten hyppyperuskoulutus. Lisäksi pakkaamme ja huollamme liitovarjoja ja niiden varavarjoja, pelastautumisvarjoja sekä materiaalinpudotusvarjoja. Huollamme myös mm. vesistökoulutuksessa käytettäviä pelastusliivejä.
Työtä jolla on merkitys
Kiinnostavin ja mieleenpainuvin projekti kymmenvuotisella urallani on ollut ulkomailla järjestetty henkilökunnan hyppyharjoitus, jossa pääsimme tutustumaan hyppytoimintaan osana harjoitusjoukkoa. Huolsimme työparini kanssa harjoituksessa käytettäviä liitovarjoja ja saimme seurata pimeähyppyjä sekä tuulitunnelissa tapahtuvaa harjoittelua. Parasta työssäni ovat selkeät työtehtävät ja tunne että työni on merkityksellistä - tämä osaltaan nostattaa maanpuolustustahtoa. Erityismaininnan ansaitsee työnantajan tarjoama työterveydenhuolto sekä mahdollisuus monipuoliseen työkykyä ylläpitävään työaikaliikuntaan. Harjoittelua varten on järjestetty erinomaiset tilat ja välineet. Liikuntaa voi harrastaa työajalla fysioterapeutin ja muiden ammattilaisten ohjauksessa.
Mika varustaa ja varastoi
Mika Soininen, Kenttälääkintä- ja yleismateriaalivaraston hoitaja, Karjalan lennosto, Siilinjärvi, automekaanikko
Aloitin työskentelyn Puolustusvoimissa alun perin varastomiehenä, josta siirryin varastonhoitajaksi. Tämän myötä vastuu kasvoi ja tehtäväkenttä laajeni. Nykyisin tuuraan myös varusvaraston varastomestaria, mikä tuo mielenkiintoa tehtävään.
Tyypilliseen työpäivääni kuuluu työkaverin kanssa varusmiesten varusteiden vaihto, niin kutsuttu pyykinvaihto sekä kenttälääkintävarusteiden tarkastus ja täydennys. Päivään voi lisäksi sisältyä toimistokalusteiden purkua ja varastointia, kenttälääkintätilauksia sekä materiaalin keräystä harjoituksia varten. Työnantaja kouluttaa myös erilaisiin huoltotöihin mm. aggregaatin huoltoon ja koneiden koekäyttöön. Teen viikoittain SAP -kirjanpitoa ja huolehdin asiakaslainoista ja -palautuksista.
Isompia työrutistuksia ovat kertausharjoitusten varustamiset sekä alokkaiden saapumisiin ja kotiutumisiin liittyvät varusteiden luovutukset ja vastaanotot. Työhöni sisältyy myös jonkun verran kuljetustehtäviä kuorma-autolla. Seuraan säännöllisesti uusimpia lääkintä- ja käyttäjäohjeistuksia ja pidän itseni ajan tasalla materiaalin käyttötarkoituksesta ja rajoitteista.
Harjoituksia, koulutuksia ja rautaisia ammattilaisia
Mielenkiintoisinta tehtävässä on laaja työnkuva ja mahdollisuus päästä osallistumaan harjoituksiin varastoinnin osalta. Eräs isompi harjoitus työllisti pitkällä aikajänteellä tuhansia ihmisiä, jolloin pääsin näkemään, miten iso määrä materiaalia liikkuu varastolinjaston läpi. Nämä ovat mieleenpainuvia projekteja. Huolehdin itsenäisesti lääkintä- ja yleismateriaalista, mutta varustamiset ja varusteiden purut ovat tiimityötä. Harjoituksissa jokainen tuntee oman roolinsa ja rattaat pyörivät rutiinilla. Porukka kasvaa työhön kiinni, jokainen tietää oman tehtävänsä ja osaa hommansa. Työ on asiakaspalvelutyötä ja pidän siitä, että kohtaan päivittäin erilaisia ihmisiä.
Arvostan että työni on vakaa ja säännöllinen päivätyö, jota saa tehdä yhdessä rautaisista ammattilaisista koostuvan tiimin kanssa. Lisäksi työssäni arvostan työantajan tarjoamia laadukkaita koulutuksia, joiden myötä mahdollistuu uudet tehtävät ja vastuualueet. Koulutuksissa voin vaihtaa ajatuksia ja työtapoja muiden varastonhoitajien kanssa ja saada vinkkejä omaan työhön.