Hyppää sisältöön

Ilmavoimilla aktiivista harjoitustoimintaa elokuun lopussa

Ilmavoimat
Julkaisuajankohta 20.8.2024 9.25
Tiedote
F/A-18 Hornet
F/A-18 Hornet. Kuva: Ilmavoimat / Anne Torvinen

Elokuun lopussa järjestetään sekä Ilmavoimien taktisen kurssin päättöharjoitus sekä kuljetus- ja yhteyskonekaluston vuoden pääharjoitus.

Ilmavoimien lentotoiminta on vilkasta 24.‒30.8.2024 välisenä aikana, jolloin järjestetään kaksi lentotoimintaharjoitusta. Taktisen kurssin päättöharjoituksessa on mukana yli 30 lentokonetta. Kuljetus- ja yhteyskonekaluston vuoden pääharjoitukseen puolestaan osallistuu myös liittolaismaiden lentokalustoa. Harjoitukset linkittyvät toisiinsa yhteistoimintakierroksin, joissa on mukana sekä hävittäjiä että kuljetuskoneita. 

Ilmataktiikka 24 – Ilmavoimien taktisen kurssin päättöharjoitus

Ilmataktiikka 24 -lentotoimintaharjoituksen tavoitteena on harjoittaa ilmaoperaatioiden avainhenkilöstöä taktisesti haastavissa skenaarioissa. Harjoitus järjestetään 26.‒30.8.2024. Lentotoiminnassa on mukana yhteensä yli 30 lentokonetta, joista 22 on F/A-18 Hornet -hävittäjiä ja neljä Hawk-suihkuharjoituskoneita. Lisäksi lennetään yhteistoimintakierroksia kuljetus- ja yhteyskoneiden kanssa. 

‒ Ilmataktiikka 24 -harjoituksessa todennetaan Ilmavoimien taktisen kurssin oppilaiden osaaminen. Jokainen lentokierros muodostaa erillisen opetustapahtuman, jolle on luotu oma tarkennettu skenaario. Tavoiteltavana loppuasetelmana on, että harjoituksessa osoitettujen taitojen perusteella taktisen kurssin oppilaille voidaan myöntää koulutuksensa mukaiset kelpuutukset esimerkiksi parvenjohtajiksi ja päätaistelunjohtajiksi. Parvenjohtajan kelpuutuksen myötä lentäjä voi toimia parven eli neljän hävittäjän muodostaman osaston johtajana, kertoo harjoituksen johtaja, Ilmavoimien operaatiopäällikkö eversti Tommi Heikkala

Harjoitukseen osallistuu joukkoja kaikista Ilmavoimien joukko-osastoista. Ilmapuolustustehtäviä harjoittelevat F/A-18 Hornet -hävittäjät lentävät Karjalan lennostosta Rissalasta ja harjoitusvastustajaa simuloivat Hornetit puolestaan Lapin lennostosta Rovaniemeltä. Hawk-suihkuharjoituskoneet lentävät Oulunsalosta, Pristine Flank 24 -harjoitukseen osallistuvat kuljetus- ja yhteyskoneet Tikkakoskelta. 

Neljä F/A-18 Hornet -hävittäjää. Kuva: Ilmavoimat

Pristine Flank 24 – kuljetuskonekaluston vuoden pääharjoitus

Satakunnan lennosto järjestää Pristine Flank 24 -lentotoimintaharjoituksen (tunnettu aiemmin nimellä ATEX) Tikkakosken tukikohdassa 24.‒28.8.2024. Kyseessä on Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston vuosittainen pääharjoitus. Tänä vuonna harjoitukseen osallistuu Ilmavoimien C-295M-kuljetuskoneiden, Pilatus PC-12NG -yhteyskoneiden ja Learjet 35A/S -suihkukoneiden lisäksi Maavoimien NH90-helikoptereita ja Rajavartiolaitoksen Dornier 228 -valvontakone. Liittolaismaiden kuljetuskonekalustoa harjoituksessa edustavat Yhdysvaltain ilmavoimien MC-130J Commando II ja Ruotsin ilmavoimien TP 84 Hercules. 

‒ Pristine Flank 24 -harjoituksen tavoitteena on kouluttaa Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneiden miehistöjä lentokaluston taktiseen käyttöön haastavissa ilmaoperaatioissa. Samaan aikaan järjestettävä Ilmataktiikka 24 -harjoitus mahdollistaa yhteistoimintakierrokset hävittäjäkaluston kanssa. Lisäksi tavoitteena on harjoitella monikansallista kuljetuskonetoimintaa yhdysvaltalaisten ja ruotsalaisten liittolaisten kanssa, kertoo harjoituksen johtaja, Satakunnan lennoston Tukilentolaivueen komentaja everstiluutnantti Mikko Rautiainen.

C-295M-kuljetuskone. Kuva: Ilmavoimat

Laaja harjoitusilmatila Jyväskylästä Rovaniemelle

Ilmataktiikka- ja Pristine Flank -harjoitusten lennot suuntautuvat tukikohdista Rovaniemen, Kuusamon, Joensuun, Kuopion, Jyväskylän ja Oulun väliselle alueelle. Pristine Flank 24 -harjoituksen lentotoiminta alkaa lauantaina 24.8. klo 9 ja päättyy keskiviikkona 28.8. klo 16 mennessä. Ilmataktiikka 24 -harjoituksen lentotoiminta alkaa maanantaina 26.8. klo 8 ja päättyy perjantaina 30.8. klo 17 mennessä. Molempien harjoitusten lentokierrokset ajoittuvat päivittäin aikavälille klo 9‒21.

Ilmataktiikka 24 -harjoituksen lentokierrosten skenaarioihin liittyy matalien lentokorkeuksien käyttöä sekä yli 10 kilometrin korkeudessa lennettäviä yliäänilentoja. Lisäksi lentotoiminnassa käytetään hävittäjien omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtu- ja silppuheitteitä. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja.

´