Tutkimuskatsaus hyötypeleistä
Tutkimuslaitoksen katsauksessa 1/2020 tarkastellaan hyötypelien käyttöä rekrytoinnissa, valintaprosesseissa ja koulutuksessa. Lisäksi pohditaan niiden mahdollista soveltamista Puolustusvoimissa.
Hyötypelit ovat pelejä, joita käytetään muuhun kuin viihdetarkoitukseen. Niiden käyttö on kasvava trendi maailmanlaajuisesti eri sektoreilla, ja teknologian kehityksen ansiosta niiden käyttökohteet moninaistuvat jatkuvasti.
Peliin perustuva oppiminen (hyötypeli) tarkoittaa sitä, että henkilö pelaa videopeliä ja on "pelin sisällä" harjaannuttaessaan taitojaan.
Terveydenhoito-, koulutus-, hallinto-, puolustus- ja yrityssektoreilla pelien avulla on pystytty tuottamaan jo lisäarvoa. Terveydenhoitosektorilla käyttöalueita ovat olleet muun muassa fyysisten ja kognitiivisten toimintojen testaus sekä mielisairauksien diagnosointi. Koulutussektorilla sen sijaan pelejä on käytetty edistämään oppimista ja taitojen kehittämistä eri aihealueilla.
Hallintosektorin eri tasoilla pelinomaisilla elementeillä on pystytty lisäämään valmiuksia esimerkiksi mahdollisten katastrofien varalta ja kaupunkisuunnitteluun. Ja esimerkiksi hyötypelien ja pelillistämisen käyttö valintaprosessissa, voi tuottaa parempia henkilöprofiileja. Sotilaskontekstissa hyötypelien kehittäminen ja hyödyntäminen on tähän mennessä ollut kaikkein vilkkainta ja niitä on sovellettu erityisesti sotilaiden koulutuksessa.
Tutkimuskatsaus sisältää myös case-tapauksia, joissa pelejä on käytetty osana yritysten rekrytointia, valintaprosessia ja koulutusta.
Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen aiemmin ilmestyneet tutkimuskatsaukset
Lisätietoja
Kansainvälisen liiketoiminnan ja taloustieteen maisteri, upseerikokelas Juha Kaipainen on Puolustusvoimien tutkimuslaitoksen toimintakykyosaston tutkimusavustaja. Yhteyshenkilönä psykososiaalisen toimintakyvyn tutkimusalan tutkimusalajohtaja Petteri Simola, [email protected], p. 0299 800.