Lapin lennoston historia ja perinteet
Lapin lennosto on toinen Ilmavoimien hävittäjälennostoista. Lennoston päätehtävä on valvoa ja vartioida Suomen ja sen lähialueiden ilmatilaa ympäri vuorokauden.
Lennosto kouluttaa varusmiehiä, henkilökuntaa ja reserviläisiä yhteistyössä muiden joukko-osastojen kanssa. Motivoiva koulutus tuottaa osaavaa ja ammattitaitoista henkilöstöä lennoston rauhanajan ja poikkeusolojen tehtäviin. Tarvittaessa lennosto avustaa muita viranomaisia virka-aputehtävissä.
Perinnepäivä
Lapin lennoston perinnepäivää vietetään lokakuun 1. päivä. Vaalimme Lento-osasto 4:n, Lento-osasto 3:n, Ilmailuosasto 3:n, Ilmailuosasto 2:n, Pommituseskaaderin, 1. Er. Merilentolaivueen, Lentoasema 6:n, Lentorykmentti 4:n, 1. Lennoston ja Hämeen Lennoston perinteitä.
Lapin lennoston lippu
Lapin lennoston koboltinsinisessä lippukankaassa on musta valkoreunainen hakaristi kuuden renkaan tapaan asetetun valkoisen siiven ympäröimänä. Tankoa lähinnä olevassa yläkulmassa on Hämeen Lennoston ajoilta periytyvä Hämeen maakuntatunnus, ilves.
Lippujen aiheet syntyivät ilmavoimissa järjestetyssä aatekilpailussa. Suunnitteluvaiheessa lähdettiin siitä, että kaikissa ilmavoimien lipuissa on samanlaiset lippupohjat, jotka varustetaan kutakin joukko-osastoa varten sopivin tunnuksin. Lippujen piirustukset on laatinut taiteilija Olof Eriksson eversti Olavi Seeven ehdotuksen perusteella.
Lipun pohjaväriksi tuli luonnollisesti sininen kuvaten taivaan sineä, jossa lentokoneet lentävät. Keskuskuvion aiheet liittyvät 1950-luvulla suhteellisen nuoren aselajimme vanhimpaan perinteeseen, hakaristiin, joka oli ensimmäisen suomalaisen sotilaslentokoneen tunnuksena ja sittemmin kaikkien sotilaslentokoneittemme tunnuksena vuoteen 1945 sekä hakaristiä ympäröivä siipiaihe, joka esiintyy taitelija Akseli Gallen-Kallelan piirtämässä vuoteen 1945 saakka käytössä olleessa Suomen lentomerkissä.
Lapin lennoston joukko-osastotunnus
Lapin Lennoston joukko-osastotunnus otettiin käyttöön 6.12.1974. Tunnuksessa on siipipari, jonka keskellä on pohjantähti.
Presidentti Urho Kekkonen hyväksyi 20.10.1967 esityksen, jonka mukaan ilmavoimissa siirryttiin käyttämään joukko-osastokohtaisia olkatunnuksia. Aikaisemmin kaikissa ilmavoimien joukko-osastoissa käytettiin Akseli Gallen-Kallelan suunnittelemaa puolustushaaratunnusta, jossa messinkisen vaakasuoran siipiparin päällikkeinä olivat hakaristi ja potkuri.