Hoppa till innehåll

General Lindberg: Elektroniska tjänster - en del av de värnpliktigas vardag

Huvudstaben
Utgivningsdatum 7.11.2016 8.37
Pressmeddelande

Försvarsmakten deltar starkt i digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Med de värnpliktiga kommunicerar försvarsmakten elektroniskt, och simulatorer, virtuella miljöer och elektronisk inlärning har blivit en livsviktig del av utbildningen.

Kraven på transparens i myndigheternas verksamhet ökar mer och mer.

 – Myndighetskommunikation ska vara aktiv och den ska ske vid rätt tidpunkt.

"Många elektroniska forum, som är i bruk samtidigt, ger oss möjlighet att få kontakt med de värnpliktiga och övriga medborgare och snabbt och via ändamålsenliga kanaler förmedla nödvändig information till dem", konstaterade kommendören för försvarsmakten, Jarmo Lindberg i sitt hälsningstal vid öppnandet av den 219:e riksomfattande försvarskursen den 7 november 2016.

Elektroniska tjänster är idag en del av de värnpliktigas vardag. Reservisterna och de framtida beväringarna har möjlighet att använda elektroniska konditionsprogram, och fr.o.m. nästa år kan man söka sig till specialtrupper via nätet. Beväringarna sköter sina permissionsansökningar via nätet och använder olika inlärningsmiljöer under sin beväringstjänst. Agenter för de sociala medierna erbjuder sina tjänster i varje truppförband. Användningen av simulatorer och virtuella miljöer har ökat och utgör nu en fast del av utbildningssystemet.

Förutom effektivering av verksamheten har digitaliseringen också fört med sig hot. Ju mer den elektroniska verksamheten ökar, desto mer utsatt blir försvarsmakten för cyberhot.

"Vi följer med vår tid och utnyttjar de möjligheter som digitaliseringen erbjuder även framöver. Samtidigt är vi medvetna om uppkomsten av nya hot och har vidtagit åtgärder för att skydda oss mot dem som en del av den övergripande säkerheten", summerar Lindberg.

Kommendörens för försvarsmakten tal i sin helhet

´